Η Βυζαντινή υμνογραφία της εορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, όπως ομοίως των Χριστουγέννων χαρακτηρίζεται όχι μόνο πλούσια, πανηγυρική και με μεγάλη ποιητική αξία, αλλά και με ιστορική ακόμα αξία συνδεόμενη με ιστορικά γεγονότα του Βυζαντίου, που διακρίνονται από αισθήματα δέους και θάμβους, κατάνυξης και ευλάβειας. Οι μεγάλοι υμνογράφοι στους ύμνους τους συμπυκνώνουν σε απαράμιλλους στίχους και όλη τη θεολογία της Εκκλησίας. Σημαντικότερα εξ όλων τα οποία και ψάλλονται κατά την εορτή είναι:
Υμνολογία παραμονής της εορτής (24/3)
-
-
-
- Απολυτίκιο παραμονής της εορτής
- «Σήμερον της παγκοσμίου χαράς τα προοίμια
- μετά χαρμοσύνης προεορτάσωμεν.
- Ιδού γαρ Γαβριήλ παραγίνεται
- τη Παρθένω κομίζων τα ευαγγέλια,
- άμα και φόβω και θαύματι.
- Χαίρε Κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά Σου».
-
-
-
-
-
- Κοντάκιο παραμονής της εορτής
- «Επελεύσει Πνεύματος του Παναγίου
- του Πατρός το σύνθρονον
- και ομοούσιον φωνή του αρχαγγέλου
- συνέλαβες Θεοκυήτωρ,
- Αδάμ η ανάκλησις»
-
-
Υμνολογία ανήμερα της εορτής (25/3)
-
-
-
- Απολυτίκιο ανήμερα της εορτής
- «Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον
- και του απ΄ αιώνος μυστηρίου η φανέρωσις
- ο Υιός του Θεού Υιός της Παρθένου γίνεται
- και Γαβριήλ την χάριν ευαγγελίζεται.
- Διό συν αυτώ τη Θεοτόκω βοήσωμεν
- Χαίρε Κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά Σου.»
-
-
-
-
-
- Κοντάκιο ανήμερα της εορτής
- «Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια
- ως λειτρωθείσα των δεινών ευχαριστήρια
- αναγράφω σοι η Πόλις σου, Θεοτόκε.
- Αλλ΄ ως έχουσα το κράτος απροσμάχητον,
- εκ παντοίων με κινδύνων ελευθέρωσον,
- ίνα κράζω σοι, Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε.»
-
-
-
-
-
- Μεγαλυνάριο της ημέρας
- «Έκθαμβος ασπάζεται Γαβριήλ
- έκθαμβος λαμβάνει η Παρθένος τον ασπασμόν
- πως ο Θεού λόγος κατήλθε βροταθήναι;
- Του Κτίστου προσκυνούμεν την συγκατάβασιν».
-
-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου